domingo, 2 de enero de 2011

ACTIVITAT 2: L'HERBARI

Amb aquesta activitat pretenem que els nens coneguin més directament la vegetació de la zona que s’explica a l’apartat de Natura.

L’ideal seria que els nens poguessin fer el clàssic herbari, ajudant-se amb els seus companys d’aula: elaborant un petit quadern amb les espècies de flors i plantes que treballaran a l’activitat. Però, si els nens no són de la zona de Torroella de Montgrí i els hi és difícil desplaçar-s’hi en horari escolar, des del bloc oferim la possibilitat de que els nens puguin treballar virtualment.

A qui va dirigida? És una activitat força senzilla que es pot treballar perfectament a Cicle Inicial, oferint un primer contacte amb les fonts d’informació que ofereix Internet, o bé a Cicle Mitjà.

Objectius:
- Conèixer la varietat de flora concreta que podem trobar a aquesta part del Baix Empordà.
- Aproximar-se al conjunt de paisatges que conformen Catalunya, eina que els ajudarà a conèixer millor la geografia de la zona (començar per petites zones és una bona manera de treballar la geografia per tal de poder parlar posteriorment d’extensions més grans, com per exemple continents).
-  Conscienciar-se que han de respectar la natura i el medi ambient per tal de preservar el paisatge que els envolta.
- Saber cercar informació correctament i de forma crítica amb tota la informació que ens envolta (Internet, fonts diverses...) i ser capaços d’utilitzar la que més els interessa.
- Agafar uns hàbits de treball adequats: ser polits i creatius a l’hora d’elaborar la informació.

Procés:
Es presentaran als nens i nenes unes plantilles de les etiquetes típiques que figuren als herbaris, sobre la vegetació més típica d’aquesta zona del Baix Empordà: Torroella de Montgrí. Els nens i nenes hauran d’omplir la informació que els falta.

Per fer-ho podran cercar informació per la xarxa, si no disposen de la possibilitat de recórrer la zona.

En funció de la disponibilitat d'ordinadors i de la distribució de l’aula, podran fer l’activitat individualment, per parelles o en grups de tres persones.

A més a més, després d’haver llegit la informació els nens i nenes han de ser capaços de saber situar la zona concreta on pertany l’espècie en concret (zona muntanyenca,  plana, prats o conreus, zona marina...).

Finalitzada l’activitat es proposa als alumnes que s’atreveixin a fer el seu propi herbari, sobre la zona on pertanyen.

La informació que els nens han d’omplir (sempre que sigui possible) a les plantilles de les etiquetes són les següents:



Fonts d'informació:
Com bé hem dit, estaria bé que els nens poguessin fer l’activitat a l’aire lliure, però si no és possible estaria bé que visitessin alguna biblioteca municipal i cerquessin un llibre sobre Torroella per informar-se sobre l’apartat de fauna i flora de la vila. Però, en tot cas, a continuació proposem algunes pàgines webs que facilitin la feina:

Temporatzació:
En principi la cerca d’informació no ha de comportar massa dificultat. Per tant, l’activitat hauria d’acabar-se després de 20 o 30 minuts.

Avaluació:
Per avaluar aquesta activitat proposem una graella d’autoavaluació, que pengem a continuació:

Connexió amb les àrees curriculars:
El fet que suposa treballar amb vegetació pròpia d’una zona permet conèixer la geografia d’aquell indret, però també prendre consciència de medi ambient: cal una bona cura del Medi per tal de conservar els paisatges tal i com els coneixem avui dia.

A més a més, quan facin la cerca trobaran informació amb diferents llengües (català, castellà...).

Per tant, amb aquesta activitat aconseguim que els alumnes treballin:
-       Àrea del Coneixement del Medi Social i Natural.
-       Àrea d’Informàtica.
-       Àrea de llengües.

No hay comentarios:

Publicar un comentario